§Terdapat beberapa peranan grafik antaranya ialah :
1. Menghiburkan
2. Media Komunikasi
3. Menyampaikan Cerita/Maklumat
4. Memujuk/Menarik perhatian
5. Menzahirkan perasaan dan emosi
Menghiburkan
Menghiburkan
§ Grafik dapat menarik perhatian pengguna dengan nilai estetikanya. Sama ada menggunakan grafik yang ringkas atau 3d yang lebih kompleks dapat menghiburkan penggunanya.
§ Merupakan media penyampaian atau penyalur maklumat yang utama kerana ia boleh disampaikan dalam bentuk yang lebih ringkas dan padat.
§ Penggunaan graf, carta, diagram, poster dan histogram merupakan contoh grafik yang manpu memainkan peranan seperti yang dinyatakan.
Media Komunikasi
§ Grafik juga berperanan sebagai
media dalam
proses komunikasi.
• Contoh seperti gambar yang
menunjukkan imej bibir yang
ditutup dengan jari untuk menunjukkan supaya
diam.
• Contoh lain
seperti
poster larangan merokok.
• Media
komunikasi ini juga digunakan sebagai navigasi, butang,
menu dan sebagainya.
Menyampaikan Cerita/Maklumat
§ Grafik sering digunakan bagi memastikan sesuatu jalan cerita sesebuah persembahan atau aplikasi dapat disampaikan dengan mudah dan pantas.
§ Aplikasi berbentuk komik, berilustrasi dan garisan masa merupakan salah satu contoh grafik penceritaan.
Menzahirkan Perasaan dan Emosi
§ Pemilihan grafik yang
tepat mampu menzahirkan perasaan yang
tertentu dalam sesebuah persembahan.
§ Sebagai contoh memaparkan gambar kanak-kanak kebuluran dengan mudah dapat menarik perhatian dan emosi pengguna.
No comments:
Post a Comment